Japán nemcsak a távolság miatt tűnik számunkra messzinek. Elsősorban a hatalmas kulturális és identitásbeli különbségek teszik számunkra idegenné. A japán kultúra, hagyományok, szokások és világszemlélet nagyon régiek és mélyen gyökereznek az ottani társadalomban. Teljesen eltérnek a nyugati világ kultúrájától, értékeitől és életstílusától. Mégis kiderül, hogy a nyugati világ szívesen merít a japán hagyományokból. Ez egy régi filozófia, de esztétikai gondolat is, amelynek feltételezéseit továbbadják és használják a belső terekben, amelyet néha Labe Sabi stílusának hívnak. Ahhoz azonban, hogy megértsük lényegét, először magát a filozófiát kell megismernünk.

Mi a wabi-sabi filozófia – az egyszerűség ünneplése és a szépség keresése a tökéletlenségben

A wabi-sabi egy japán filozófia és esztétikai koncepció, amely a XV. században alakult ki. Egy értékrendszer, amely a nyugalmat, alázatot és a természettel való harmóniát helyezi előtérbe a pompa, a fogyasztói életmód és az állandó rohanás ellenében. Segít meglátni az egyszerűség és szerénység szépségét, valamint elfogadni az élet természetes ritmusát. Arra bátorít, hogy a jelen pillanatot értékeljük, ahelyett, hogy állandóan a tökéletességre és a jövőre, anyagi javakra és elérhetetlen ideálokra törekednénk. A fogalom jelentése magában foglalja az egyszerűséget, a harmóniát, de az autentikusságot és a tökéletlenségek elfogadását is, különös tekintettel az idő múlására. Ez egy olyan világkép, amely nem idealizál.

A nyugati esztétikával ellentétben, amely a tökéletességre törekszik, a wabi-sabi elfogadja – sőt ünnepli – a tökéletlenséget, mint az élet természetes részét. A természetes dolgokban rejlő szépséget hangsúlyozza, miközben elfogadja az idő múlását, az öregedést és az egyéb természetes folyamatokat.

Wabi-sabi – japán filozófia, amely belsőépítészeti stílussá vált

Az esztétikai koncepciók gyakran átszivárognak más területekre is. Így van ez a wabi-sabi esetében is, amely az egyszerűséget, természetességet, szerénységet és autentikusságot hirdeti a mindennapokban, a művészetben, a designban és az építészetben egyaránt. E filozófia alapelvei a japán stílusú enteriőrök kialakításában is megjelennek. Ez az irányzat arra ösztönöz, hogy újra harmóniába kerüljünk a körülöttünk lévő világgal, és felismerjük a szépséget az egyszerű, természetes formákban és anyagokban.

A wabi-sabi stílus a belső terekben minimalizmusként jelenik meg. Ellenzi a túlzást és a tökéletességre való törekvést, előnyben részesíti a szerénységet, az aszimmetriát és a tökéletlen formákat – így a formák természetesek és szabálytalanok. Ha valaminek tökéletesnek kell lennie, az éppen a tökéletlenség. Fontos a funkcionalitásra való összpontosítás is. A felesleges elemek és díszítések elkerülése nyugodt, harmonikus és kényelmes enteriőrt teremt. A wabi-sabi stílusú terek célja a pihenés, a megnyugvás és egy ilyen élményeket támogató tér kialakítása. Hogyan lehet ezt elérni, és mire érdemes figyelni a japán minimalizmus megalkotásakor? Íme néhány tanács.

A wabi-sabi stílus jellemzői

A wabi-sabi stílusú belső terekben a természetes, durva és lehetőleg minél kevésbé feldolgozott anyagok dominálnak. Előnyben részesül a fa, a kő, a terrakotta, a tégla, a kerámia, a bambusz, a rattan, a len, a pamut és a természetes szálakból készült szövetek. Fontos a látható időnyomok és tökéletlenségek elfogadása, sőt, értékelése. A csomók, repedések, karcolások, elszíneződések, egyenetlenségek vagy a használat nyomai különösen értékesek. Kiemelik a tárgyak és felületek természetes megjelenését és történetét. Ezért az antik tárgyak és régiségek különösen jól illenek ebbe a stílusba.

A tökéletlenségeket és az idő múlását könnyű megmutatni a falakon is. Elég előtérbe hozni a régi vakolatot, betont vagy téglát. Nem kell, hogy a teljes fal ilyen legyen – az aszimmetria itt erény. Egy rész vakolattal, másik rész téglával – nyers és szabálytalan hatást kelt. Ha ez nem lehetséges, kaphatók öregített hatású festékek vagy anyagok, amelyek téglát, betont vagy rozsdát imitálnak.

A mennyezet lehet visszafogottabb és nyugodtabb. A legjobb, ha fa, lehetőleg régi gerendákkal – de ez utóbbi hatást elérhetjük öregített fával is. Ezeket akár a falakon is alkalmazhatjuk. A padlónál is jól működik a fa, de akár a beton is. Bár ezek nyers terek, természetes szőnyegekkel melegebbé tehetők.

A wabi-sabi enteriőr színei

A wabi-sabi stílusú színek természetesek, visszafogottak és tompák. Kerülendők a harsány vagy élénk árnyalatok, valamint a minták. A földszínek és az azokból inspirált tónusok dominálnak – világos, természetes fehér, szürke, barna, meleg bézs, krémtónusok, écru, zöld és olívazöld, halvány sárgák és rozsdás árnyalatok. A falak és a berendezési tárgyak színvilágának harmonizálnia kell egymással. Erősebb színkontraszt megengedett egy falon vagy néhány bútordarabon, feltéve, hogy kiegészítőkben is visszaköszön, például textilek formájában.

Természetes fény és mértékletesség – belső terek a természettel összhangban

Ebben a japán stílusban a természetes megvilágításra helyezik a hangsúlyt. Jó, ha sok fény áramlik be az ablakokon, de a mesterséges fénynek is lágyan szórtnak kell lennie. A puha fény hangulatosabbá és otthonosabbá teszi a teret. A mértékletesség pedig minden berendezési és dekorációs elem kiválasztásában érvényesüljön. Ezeknek a belső tereknek rendezettnek, jól strukturáltnak, harmonikusnak, világosnak és szellősnek kell lenniük. A természetes és hiteles elemek – mindenhol jelen vannak – hangsúlyozzák, mennyire fontos a természethez való harmónia és egy olyan tér létrehozása, amely összhangban van vele. A wabi-sabi arra ösztönöz, hogy ne csak természetes anyagokkal, hanem természeti motívumokkal is vegyük körül magunkat, például növényekkel vagy szárított virágokkal, amelyek kiegészítik a többi berendezési elemet.

Milyen bútorok és kiegészítők illenek a japán wabi-sabi stílushoz?

A bútorok legyenek egyszerűek és lehetőleg minimalista kialakításúak – mindenekelőtt funkcionálisak, mert ez a szemlélet itt különösen fontos. A fából készült asztalok, székek vagy visszafogott ágyak, amelyek akár hibákat is mutathatnak, tökéletesen megfelelnek. Nagyra értékeltek a régi, patinás vagy öregített bútorok is. A rattanból, bambuszból vagy más természetes anyagból készült darabok, illetve ezek kombinációi is ideálisak. Bár az egyszerű formák a meghatározók, megjelenhetnek lekerekített, áramló és szabad formák is – organikus alakzatok, amelyek a természetre emlékeztetnek. Ezeket a formákat más elemekben is érdemes megismételni, de túl sok dekorációt kerülni kell. A túlzott díszítést és felesleges berendezési tárgyakat mellőzni kell, a dekorációk és kiegészítők legyenek letisztultak.

Az autentikusság keresésében értékesek a régiségek és a kézműves tárgyak. A kézzel készített darabok egyediséget és hitelességet kölcsönöznek a térnek. Megjelenhet eredeti porcelán, kerámia, kőedény, fújt üveg, lenből és pamutból készült szőtt textíliák, szőnyegek és takarók. Régi tárgyak, patinás bútorok, antik darabok és matt vagy öregített tükrök. Ezeknek nem kell – sőt, nem is szabad – szimmetrikusnak vagy egymáshoz hasonlónak lenniük. Fontos emlékezni: itt minden értékes, ami nem tökéletes, hanem természetes. Nyugodtan lehetnek hibák, hiányosságok, egyenetlen formák és felületek. Mindenféle régi, használt, kopott vagy felújított tárgy jól illik ide. A japánok egyébként használnak egy kerámiajavító technikát is, a kintsugit, amely az eltört darabokat arannyal ragasztja össze.

Meg kell említeni, hogy nemcsak valódi antik tárgyak – amelyek ritkák és drágák –, hanem stílusosan öregített darabok is széles választékban elérhetők a piacon. Ilyenek például az antik tükrök, amelyek jól illenek a természetességre összpontosító wabi-sabi stílushoz. De vajon milyen más tükrök felelnek még meg ennek a stílusnak? Nézzük meg közelebbről.

Tükrök a wabi-sabi stílusban

Az említett öregített tükrök kiválóan illenek a wabi-sabi stílushoz, amely értékeli a tökéletlenségek és az idő nyomainak szépségét. Nem a régies keretek a lényeg, hanem a tükörfelület, amely régi elemet idéző hatást kelt. A foltos, egyenetlen, öregített tükörlap a mulandóság és a természetes kopás elfogadását tükrözi – ez a filozófia alapvető eleme. Ráadásul ezek a felületek nem tökéletesek, így jól kiemelik a tökéletlenség szépségét. Ilyen például az ANTIK nevű dísztükör, amelynek szabálytalan öregített tükörlapja már nevében is valami antik hatást sugall. Oldalsó részei fehérek, a patinás minta szabálytalan, térképszerű, ami tovább erősíti a természetre való utalást. Színei a régi rozsda és a sötét földszínek körül mozognak – ez erősebb színhatást jelent. Bár a tükör szimmetrikusan van elhelyezve a szőnyeghez képest, az öregített felület aszimmetrikus elemet hoz be, és a fal központi pontjává válik. Maga a tér egyszerű, minimalista, szellős és természetes fénnyel teli.

Hasonló jellegű a 1201-es modell, egy téglalap alakú tükör minimalista keretben, egy letisztult enteriőrben. A többi forma áramló vonalakat idéz, a szárított virágok, gallyak és vázák pedig a természetet hozzák be. Az aszimmetriát a halszálkamintás fa padló is erősíti, amely egyúttal melegséget kölcsönöz a térnek. A világos színek és földárnyalatok dominálnak, amelyeket a fekete keret töri meg finoman – ez szolid kontrasztot képez a fehér fallal. Itt érdemes néhány kisebb kiegészítőt is alkalmazni a keret színében. Fontos megjegyezni: a keretes tükrök jól illenek a wabi-sabi stílushoz, de a keretek legyenek egyszerűek, simák, természetes hatásúak. Ez összhangban áll a természetesség, tökéletlenség és egyszerűség elfogadásával. A minimalista tükörforma nem nyomja el a teret, visszatükrözi a környezetet, mélységet és nyugalmat ad – ez tökéletesen illeszkedik a stílus filozófiájához. Minimalisták azok a tükrök is, amelyeknek nincs keretük – ilyen az ANTIK modell is. Ugyanez vonatkozik minden olyan darabra, amelynél nincsenek felesleges elemek vagy díszítések – ezek megfelelnek az egyszerűség eszményének.

Ami a díszítéseket illeti – vannak olyanok, amelyek jól illenek ehhez a stílushoz. Bár alapvetően a wabi-sabi stílus nem kedveli a díszes elemeket, mégis akadnak olyan díszítések, amelyek harmonizálnak vele – természetesen, ha a természetesség és egyszerűség jegyében készültek. Például a díszes keretek ellentétesek a stílus alapelveivel, ezért kerülendők. Ehelyett a természetes anyagokat és organikus formákat részesítjük előnyben a bonyolult, gazdagon díszített megoldások helyett. Az ASTRALIS nevű, nagyméretű, kerek, bolygóhatású dekoratív tükör például sötétebb díszítéseket tartalmaz két oldalon, de ezek szabálytalan formája és természetes árnyalata jól illeszkedik az organikus, természetes motívumokhoz. Megtöri a geometrikus tükörformát, és határozott aszimmetriát visz a kompozícióba – ez az aszimmetria a fa komód lábán is megjelenik, amely szintén egyedi kialakítású. A komód, a váza és a szárított virágok jól illenek a távol-keleti formavilághoz. A lekerekített, áramló formák dominálnak, a színek a bézs és világos barna árnyalatai között mozognak, az anyagok természetesek. A nagy ablakokon beáradó napsütés melegséget visz a térbe, így annak ellenére, hogy visszafogott és egyszerű, otthonos hangulatot áraszt. A fény egyben érdekes fény–árnyék játékot is létrehoz.

Az organikus tükrök szabálytalan, áramló formái már nevükben is a természetre utalnak. Természeti elemek inspirálják őket – például felhők, pocsolyák, foltok, kőformációk vagy növényi levelek. A természetességre, hitelességre és múlandóságra emlékeztetnek. Ezért tökéletesen illeszkednek a wabi-sabi stílushoz, és különösen az aszimmetria eszményéhez, amely a tökéletlenség elfogadásán és a természetből fakadó szépség meglátásán alapszik. Erre jó példa a SPINEL tükör, amely egy öregített felületű tükörre applikált szabálytalan formát jelenít meg – így két wabi-sabi jellemzőt is egyesít: organikus alakot és öregített hatást. Ez utóbbi nemcsak díszes karaktere miatt érdekes, hanem mert természetes hatást kelt – például a homályos fák koronájára emlékeztet, így szinte festményként hat. A minta színe napsütötte zöld árnyalatokat idéz, amit tovább erősítenek az élő növények sötétebb zöldjei. Ezek melegebb színfoltok ebben a kissé monokróm térben, amelynek nyers egyszerűségét és aszimmetriáját az alsó falon megjelenő betonhatás, valamint a mennyezeten látható természetes fa gerendák emelik ki.

Ezúttal egy sötétebb enteriőr – rozsdás falhatással és organikus tükörrel. Ebben a sötétebb enteriőrben kifejezett a fal öregített hatása, amelyen sárgás rozsda színe jelenik meg. Az ilyen háttérbe tökéletesen illik a PIENA LED KERETBEN modell, egy organikus formájú tükör háttérvilágítássa. Fontos megjegyezni, hogy az LED-es tükrök is passzolhatnak a wabi-sabi stílushoz, de kulcsfontosságú a megfelelő fényhőmérséklet, lámpatest és a minimalista tükördesign kiválasztása. Kerülni kell a hideg, éles fényt – helyette meleg, szórt fényt válasszunk, amely kiemeli a stílus természetes szépségét és egyszerűségét. Nem illik ide a tükörlapra erősített LED-csík, mivel túlságosan modern hatást kelt. A legjobb, ha – mint ennél a modellnél – a LED-csík a tükör mögött található. A fény így lágyan és visszafogottan világítja meg a teret, ami tökéletesen megfelel ennek a stílusnak. Ebben az elrendezésben a fény kiemeli a tükör organikus formáját, és kapcsolódik a világosabb elemekhez – például a jobb oldali falhoz vagy a nyers faburkolatú padlóhoz.

Az itt bemutatott tükrök és formáik közös jellemzője: egyik sem tökéletes – és éppen ez illik a legjobban a wabi-sabi szellemiségéhez. A cél ugyanis az, hogy a tökéletlenségekben is meglássuk a szépséget – nemcsak az egyes tárgyakban, hanem az egész tér hangulatában.

Összegzés – a japán stílusra jellemző egyszerűség

A wabi-sabi japán kifejezés, amely az egyszerűség, hitelesség és a tökéletlenségben rejlő szépség ünneplését jelenti. A „wabi” jelentése: egyszerűség, szerénység, a természettel való kapcsolat és a múlandóság elfogadása. A „sabi” jelentése: melankólia és a korral járó szépség, az idő múlásának elfogadása. E kettő együtt egy olyan filozófiát és esztétikai világképet alkot, amely mindent értékesnek tart, ami természetes és harmonikus. Alapelvei a mindennapi életre, a művészetre, a designra és az építészetre is alkalmazhatók. A wabi-sabi stílusú enteriőrökre jellemzőek az egyszerű formák, természetes anyagok és a tökéletességre való törekvés hiánya. Illeszkednek a mai trendekhez, amelyek a lényegre és a minőségre összpontosítanak. A mottó itt: „a kevesebb több” és „nem a mennyiség, hanem a minőség számít”.

Hírek: